RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 42 naar Fisterra 16km

Epiloog

Aan alles komt een einde dus ook aan onze tocht over de Camino Frances en aansluitend Camino Fisterra. In dec 2014 besloten we dit avontuur te ondernemen, daartoe geinspireerd door ons eigen al bestaand verlangen en de belevenissen van Annemieke, Suzanne en Susan. Vanaf begin was het een uitgemaakte zaak vanaf SJPDP te lopen, dus zo'n 900km. Andere opties kwamen niet aan de orde. Alle erkentelijkheid voor mijn werkgever MRC Aardenburg die ons daartoe 6 weken verlof gaven. We waren daar heel blij mee. Na terugkeer uit Japan (Jelmers stage) gingen we fanatiek lopen, tot 100 km/week, immers een goede voorbereiding is...We besteedden uren en hele avonden aan bespiegelingen over 'de Camino', het werd een vanzelfsprekend onderwerp aan tafel, bij de koffie, het begin van de dag, kortom het bepaalde ons leven. En we genoten daarvan. Telkens zeiden we niet te weten wat ons te wachten stond maar waren we vol goede moed en zin.

Op 24 april vertrokken we voor misschien wel het grootste avontuur in ons leven. We hebben jullie bijna alle dagen verteld over onze belevenissen. Elke dag was een nieuwe stap op weg naar...dat weet ik nog steeds niet. In elk geval nodigde iedere dag ons uit om letterlijk maar ook figuurlijk op pad te gaan. Samen, met en voor elkaar. We kozen ervoor dat voorop te zetten. Soms met korte of wat langer ontact met anderen, een aantal ervan zijn blijvende herinneringen.

Ewout suggereerde een top3 op te stellen van van alles, een leuk idee maar dat gaat niet lukken. Natuurlijk blijven momenten, beelden, mensen en gebeurtenissen hangen maar vooral de totale beleving domineert.

Vandaag kwamen wr aan in Fisterra (de enig juiste spelling) en installeerden we ons voor 3 nachten in een privado, dus eigen sanitair, schone handdoeken en geen gezeik aan je kop. Met uitzicht op de haven keken we nog eens tetrug op al die tijd: in 40 dagen 900km wandelen/lopen, dag in dag uit. Ons beider en gezamenlijk leven kent heel wat monumenten en deze hebben we er aan toegevoegd. We zijn vooral dankbaar en blij met de mogelijkheid daartoe en daarnaast ook heel trots dat we dat hebben waar gemaakt.

Komend weekend vieren we vakantie met een wandeling naar de vuurtoren als marker van Fini Stere, een boottochtje op zee en lekkere visjes. Maandagavond komen we weer thuis en sluiten we Jelmer en Eva in onze armen. De Camino heeft mij niet veranderd maar ik heb zelf wel dingen ondervonden en verandetd. Niet ingrijpend of groots, maar in details. Zoals ik al eens schreef brengt het rust en relativering. Het is, wordt en blijft een onuiteisbare herinnering.

Roeland

Reacties

Reacties

Ewout

Natuurlijk begrijp ik dat het om de totale beleving gaat, Roeland! Het opstellen van die Top-3 lijstjes leek me gewoon een aardige manier om samen nog eens terug te kijken op alle ervaringen van de afgelopen weken, in de vorm van een soort spelletje. Maar ik snap natuurlijk dat de waarde van de reis ‘m nou juist zit in het totaal van dat hele netwerk van ervaringen, indrukken, ontmoetingen, et cetera.

Ik schreef het laatst ook al op de dag van Annemiek, en nu schrijf ik het aan jullie: ik kijk er al naar uit om jullie tijdens het familieweekend weer in levenden lijve te zien, en nog meer te horen over jullie ervaringen.

Geniet van de rust, en neem het er nog even lekker van. (Zet de fles nu maar klokkend aan de mond!)

Ewout

('Op de blog van Annemiek' bedoelde ik natuurlijk...)

ivon

Wat kan je toch prachtig schrijven!
Geweldig gedaan hoor kanjers, nu nog meer genieten van de rust!
En idd Roeland het brengt je innerlijke rust en relativering....kunnen we nog ns n boom over opzetten!!!!

Emmy

Mooie woorden over deze onvergetelijke ervaring!! Geniet van jullie laatste vakantiedagen!!

Gerard

900 km in 40 dagen: twee getallen die op zichzelf weinig betekenen. Hoewel, nu ik erover nadenk: 40 dagen is natuurlijk het aantal dagen dat Jezus in de woestijn door de duivel in verzoeking werd gebracht. Jezus trapte daar niet in en jullie hebben je ook niet in verzoeking laten brengen tot voortijdig de pijp aan Maarten geven. En of jullie verlost zijn van den boze, dat zullen we wel merken als jullie weer thuis zijn. Heerlijk om deze ervaring voor altijd in je geheugen opgeslagen te hebben: je kunt het telkens wanneer je maar wilt oproepen, ook zonder op je mobieltje naar foto's te kijken.

Net als Ewout verheug ik me trouwens zeer op het familieweekend. Jullie kunnen een mooie presentatie geven met dat megascherm. Geniet nog van een fijn weekend en goede thuisreis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!