RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

Welkom op onsReislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

UNESCO-regio Europa en Noord-Amerika
Criteria ii, iv, vi
Inschrijvingsverloop
UNESCO-volgnr. 669
Inschrijving 1993 (17e sessie)
UNESCO-werelderfgoedlijst
Kathedraal van Santiago de Compostella, eindpunt van de pelgrimsroute

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella (ook wel Sint Jacobsroute of Jacobsweg genoemd) (Spaans: Camino de Santiago; Galicisch: Camiño de Santiago) is de pelgrimsroute naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostella in Spanje. De belangrijkste route (hoofdroute) door Spanje was de Camino Francés, die de voortzetting was van meerdere trajecten komend uit Frankrijk. De Camino Francés was de middeleeuwse verkeersas die in Noord-Spanje loopt van de Pyreneeën naar het graf van Jakobus. Deze route loopt langs de steden Pamplona, Estella, Logroño, Burgos, León, Astorga en Ponferrada. Er zijn ook enige andere secundaire routes van de Pyreneeën naar Santiago. Vanaf alle andere Europese landen lopen eveneens Jacobswegen naar Frankrijk en Spanje (met uitzondering van de Portugese route die uiteraard Frankrijk niet aandoet). De Jacobswegen vormen dus een netwerk van wandelroutes, met Santiago de Compostella als excentrische spin.

Geschiedenis

De Camino Francés in zijn huidige loop is in de eerste helft van de 11e eeuw ontstaan; er wordt echter aangenomen dat de route al veel ouder is. Al voor Christus was Finisterre het eindpunt van een heidense tocht. Het klif, 90 kilometer westelijk van Santiago, is door de Romeinen Finisterrae gedoopt, wat 'einde van de wereld' betekent. De traditie van de bedevaart naar St.Jacob in Compostella gaat terug naar de tijd van Karel de Grote, nadat volgens de legende in 814 zijn graf in Compostella gevonden was.

Santiago de Compostella kon in de elfde eeuw niet alleen zo'n belangrijke bedevaartsplaats worden vanwege de wonderbaarlijke verhalen over de apostel Jakobus, maar ook omdat de Abdij van Cluny in de elfde eeuw de godsvredebeweging ging stimuleren die erop gericht was in West-Europa een grotere veiligheid te bewerkstelligen. Deze eerste kerkelijke vredesbeweging stimuleerde niet alleen giften aan kerken en kloosters, maar ook de bedevaarten naar Santiago en daarmee de opkomst van de Romaanse kunst langs de pelgrimswegen. Tot in Spanje is daardoor de invloed van de architectuur van Cluny merkbaar. De betekenis van Cluny en de pelgrimages naar Santiago voor de reconquista tegen het islamitische Marokkaanse rijk in Zuid-Spanje is overigens beperkt. Verhalen over de heilige Jakobus en de strijd tegen de Moren dateren op zijn vroegst uit het einde van de elfde eeuw, toen de grote trek al op gang gekomen was. De enkele afbeeldingen van Matamoros (de Morendoder), zoals te zien zijn in de kathedraal van Burgos dateren zelfs pas uit de 16e en 17e eeuw.

De pelgrimshandleiding in het vijfde boek van de Codex Calixtinus uit de 12e eeuw noemt voor Frankrijk vier verschillende pelgrimsroutes. Deze beginnen respectievelijk in Tours, Vézelay, Le Puy en Saint-Gilles-du-Gard, bij Arles. De eerste drie komen samen in Saint-Jean-Pied-de-Port in de Franse Pyreneeën, de route vanuit Arles komt via de Somportpas Spanje binnen, loopt via Jaca en komt bij Puente la Reina bij de andere routes vanuit Frankrijk.

Sinds 1993 is het Spaanse deel van de pelgrimsroute in de werelderfgoedlijst van UNESCO opgenomen. De Franse routes maken sinds 1998 deel uit van deze lijst.

Dit weblog is voor jullie de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van onze avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Met enige regelmaat plaasetn we nieuwe verhalen en foto's , en via de kaart weet je min of meer waar we ons bevinden! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onzemailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

We verheugen osn op een meesterlijk avontuur!!

Groet,

Roeland en Marga

Ewout

Wat leuk om jullie reis te kunnen volgen via een weblog! ik zal jullie avonturen op de voet (ha, ha) gaan volgen!

Gerard

Een prettig vooruitzicht om in jullie digitale voetsporen te kunnen treden: zelf hoef ik geen stap te verzetten maar ik maak toch de hele reis mee. Bueno viaje!

Jan Boter

Beste Roeland en Marga, wat een onderneming! Ik zal graag jullie belevenissen naar Santiago volgen. Vast veel plezier en sterkte.

Annemiek

Jullie zijn al helemaal in de ban van de Camino. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen: jullie hebben het heel serieus aangepakt en genieten nu al van alle oefentrajecten. Suzanne en ik lopen dit jaar de Camino Portugués en vertrekken 10 mei; misschien gaan we elkaar zelfs wel ontmoeten in Santiago??? Buen Camino!

Mieke Boter.

Via Jan jullie plannen gekregen. Een geweldig idee; als ik jonger was zou ik het ook doen!
Lopen jullie vanuit Ned. of vanuit Frankrijk? In september deed ik de route via Bilbao (vliegtuig) en reisbus naar Santiago en Kaap Finisterre. Retour door het Cantabrisch hooggebergte. Indrukwekkend mooi!
Sterkte hoor kanjers! Groet, Mieke.