RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 39 naar Dumbria

Toch maar een verhaaltje, Marga dringt zo aan. Pas om 7 uur staan we op, de rest ligt nog te pitten of doet alsof. We doen muisstil maar slippers klepperen, Jacobsschelpen klinken hol,bedden kraken en vooral plastic zakken knisperen als de nete. Op de tast maken we dus een hoop lawaai. Vloeken doe ik in stilte als ik maar moeilijk op orde kom, alles lukt toch.

Er zijn nauwelijks lopers maar toch is er gedoe over slaapplaatsen, we gan gewoon op pad. Na een uur zien we in de verte een prachtig meer. Water is schaars hier, de meste riviertjes zijn klein, soms een echte (nietgroter dan de Kromme Rijn). Er zijn ingenieuze irrigatiesystemen aangelegd voor de landbouw. Veeteelt is hier weinig, soms loeit er een koe. De vele bruggen en bruggetjes heben een typische vorm, met altijd een oneven aantal bogen, vak heel oud. Galicie is een trotse provincie met de drang tot onafhankelijkheid ('Galicia is no Spain'), ook een landsdeel met echt een eigen uitstraling en sfeer. We genieten daar erg van.

De motortjes gaan als gezegd eerder pruttelen, de vele klimmetjes dragen daar nog eens toe bij, pfff! Om 14 uur ploffen we op ons bed in een supersonische herberg, high tech en heel fraai, pelgrimeren in de 21e eeuw. We worden dor een Brazilianse man uitgenodigd voor de risoto lunch. In moeizaam Engels hebben we een heel gezellig uurtje. In BRA eten ze 2x/d een warme hap, maar voetballen ho maar!

We beginnen ook uit te zien naar terugkeer thuis, goed teken hoor. Maar morgen eerst de Atl oceaan en een par dagen echt niets doen. Het gewone leven komt pas weer volgende week.

Roeland

Ewout

Zo langzaamaan begint de pijp wel een beetje leeg begint te raken! Zou dat enkel en alleen komen door het feit dat het Grote Doel al achter jullie ligt? Met andere woorden, zou het ook zo geweest zijn als Santiago op dit moment nog vóór jullie lag? De psyche van de sportman (en sportvrouw) is van minimaal even groot belang als de fysiek, schat ik.

Hebben jullie die Braziliaan, nadat het eten eenmaal binnen was, nog even hartelijk uitgelachen om dat 7-1 verlies tegen Duitsland?

Het betreden van het plein in Santiago moet een machtig moment geweest zijn, maar het zien van de oceaan lijkt me ook geweldig. Als je na al die honderden kilometers gelopen te hebben ineens niet meer verder kan, dan heb je ook letterlijk een eindpunt bereikt. Dat lijkt me mooi. (Ik weet nog dat we bij onze fietstocht naar de Alpen op de top van een heuveltje kwamen, en vanaf dat punt ineens het Meer van Genève zagen liggen. Dat was ook een mooie ervaring. Kun je je dat ook nog herinneren, Roel?)

Gerard

Je kent het verhaal van de marathon in Londen in 1904: die man die met een enorme voorsprong bij de eindstreep dacht te zijn en toen hoorde dat hij nog een paar honderd meter verder moest, waarna hij instortte. Ik hoop dat ze geen dam gebouwd hebben in Finisterre om "het einde van de wereld (of, iets minder hoogdravend, 'van het land')" nog net even een eindje op te schuiven. Ik denk dat de vloeken die je nu binnensmonds mompelt, dan met orkaankracht over de Atlantische Oceaan zullen schallen.

"De geest draagt het lichaam" en niet andersom. Zo is het bij iedereen en dus ook bij jullie. Een paar weken geleden haalde ik het Chinese spreekwoord aan: "Wie honderd mijl moet lopen, moet negentig als de helft beschouwen." Jullie zien nu dat dit klopt als een bus.

Het heeft ook zijn goede kanten: blijkbaar is de spanningsboog nu zo ongeveer aan zijn eindje en dan wordt het ook weer extra fijn om naar huis te reizen en straks in je eigen vertrouwde bed te ploffen, je eigen pantoffels te dragen, in je eigen tuin te zitten enzovoort.

Dat twee keer per dag warm eten: wat een feest is dat. Met kamperen doen wij dat ook regelmatig: 's middags in een stadje op een plein een bordje spaghetti wegdraaien en dan 's avonds voor de tent nog een keer. En dan niet met een lullig glaasje karnemelk, nee, lekker wijn!

Over dat voetballen zou ik me maar gedeisd houden tegenover die Braziliaan. We moeten nog maar afwachten of Nederland zich weet te plaatsen voor de komende EK. Voorlopig is de stand Brazilië-Nederland bij het WK 5-0 en ik vrees dat ik niet meer ga meemaken dat die 0 een 1 wordt. Waar we wel kampioen in zijn, is finales WK verliezen: drie keer! Dat kan niemand ons nazeggen!

Tot besluit: "Always look on the bright side of life". In plaats van je beste beentje steeds voor te zetten (wat inderdaad verdraaid lastig is), moet je maar eenvoudigweg steeds het ene been voor het andere zetten. En een tip voor een "oorwurm": kedèng kedèng van Guus Meeuwis, jullie held. Dat speelden ze ook toen wij in Rotterdam de marathon liepen, Roel. Boesj!