RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 37 naar Negreira 22km

Zaterdag hadden we een heerlijke toeristendag: meerdere terrasjes voor koffie, broodje en later een borrel, geslenterd door pittoreske en schilderachtige straatjes, gesnuffeld in kleine boetiekjes en galerietjes, op een bankje in een lommerrijk parkje naar mensen kijken, terug in de tijd met de lokale folklore (pelgrims dus in bruine pijen met Jacobsstaf) en natuurlijk souvenirs scoren. We maakten wel serieus werk van de kathedraal met audiotour, dat is toch erg leuk hoor. Voor de details over de apostel Jacobus, de vondst van zijn stoffelijk overschot en de verschijning van Maria verwijs ik graag naar onze introductie en Wikipedia. Hoewel je alles niet te letterlijk moet nemen heeft dit wel bijgedragen tot de bijzondere status van Santiago in de RK kerk.

Zondag vervolgen we onze tocht naar Finistere, een extraatje dat we tot voor een week achter de hand hielden maar ons nu kunnen permitteren. Onze lijven en hoofden zijn nog voldoende in conditie dus huppekee. Bij opstaan merken we allebei direct dat het toch anders is dan die voorgaande weken. Dat wordt in de loop van de dag ook bevestigd, misschien wel omdat we dat eigenlijk graag willen. Nu we van Heilige Jacobus weglopen is direct het weer omgeslagen, dik bewolkt, mistig en zelfs wat regen; dit allemaal na een maand (!) stralend weer. Je gaat er bijna in geloven dat...

Er zijn veel minder pelgrims, de voorzieningen dunner gezaaid, een echt ander landschap en een andere sfeer, we vinden het allebei heerlijk hoor. We worden op gegeven moment van de weg gereden door een enorme stoet fietsrecreanten in volle galop met de allure van een Tourpeloton. Over 5 weken Grand Depart in Utrecht, wat wordt dat mooi! We hebben een planning voor 5 dagen (totaal 115km) en hebben geen haast. Toch zijn we er al om 13 uur.

Vandaag een echte slaapzaal met 20 stapelbedden waarvan overigens een enkele is bezet, lekker rustig. We gaan ff knorren, biertje doen en zelf weer eens koken, dat wordt dus pasta met een prutje.

Dank voor al jullie felicitaties, we zijn daar heel blij mee.

Roeland

ivon

Wat n feest he in Santiago!
Knap gedaan hoor kanjers!
Jullie mogen echt TROTS zijn!
Het is zo bijzonder en herkenbaar om jullie verhalen te lezen!
We hebben straks heel wat bij te praten!
Op naar Finistere, gaan de schoenen de zee in????

Gerard

Ha Roeland en Marga,

Gefeliciteerd met het bereiken van jullie hoofddoel! Ik heb op Annemieks blog de mooie selfie van jullie vieren voor de kathedraal gezien. Je glunderende snuit is legendarisch, maar op deze foto staat hij wel heel karakteristiek te glimmen; je geeft bijna licht!

En vandaag hebben jullie de eerste etappe naar Finisterre gedaan. Ik denk dat je die tocht maar als een soor "cooling down" moet beschouwen, of (om in sporttermen te blijven) als het uitbollen na de finish. Na al die weken hup in één keer in het vliegtuig weer naar huis: dat zou niet gaan. Zo'n tochtje (nou ja...) van 100 km is dan een lekker bakje aardbeien met slagroom na een enorme Spaanse maaltijd. Ik hoop dat die laatste hapjes jullie net zo goed smaken als de hoofdmaaltijd!

Annemiek

Suus en ik zijn inmiddels weer geland in het gewone leven. Succes met de tocht naar zee. Ik hoop dat je de regenhoes niet nodig zult hebben!

Maartje

Kanjers zijn jullie: gefeliciteerd!
Komende week rustig een beetje afkicken: 'gewoon' lekker lopen zonder dat ene heilige doel. Geniet van de tocht naar de oceaan. Stoppen zodra het zoute water de schoenen inloopt.
Buen camino!

Els

Namens de nichtjes; ook wij volgen jullie blog trouw en genieten mee, gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep en veel genot nog met het vervolg!