RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 24 naar el Ganso

Wandelwereld geschokt! De Camino schoon blijkt een illusie!!

De afgelopen tijd waren er steeds serieuzer geruchten over het gebruik van prestatieverhogende middelen in de wandelwereld. Tot voor enige jaren werd er altijd met zekere meewarigheid neergekeken op de wat wonderlijke wereld van stoere meiden en flinke knapen, hun padvindersverleden niet ontgroeid. Niets blijkt echter minder waar. Ook dit oubollige imago ligt definitief in duigen na de recente turbulente gebeurtenissen op de Camino Frances, een van de pelgrimsroutes naar S di Compostella. Afgelopen weken deden onze medewerkers RB en MM diepgravend onderzoek naar praktijken die het daglicht niet velen. Er was een nauwe samenwerking met de Spaanse overheid wat uiteindelijk leidde tot nachtelijke invallen van de Guardia Civil in een groot aantal Albergues Municipal, oa. In Pamplona, Burgos, Logrono, Leon, Ponferrada en natuurlijk Santiago zelf.

De wandelsport heeft deze dagen definitief zijn onschuld verloren zegt RB met gevoel voor dramatiek. Ik heb ongelofelijke dingen gezien zegt hij, zelf nog steeds ontdaan en verslagen. `Ik had gehoopt op het tegendeel maar niets is minder waar. Ik zag oude vrouwtjes krom van de reumatiek losjes demarreren, grijsaards vlogen de Pyreneen over, jong grut liep ons vrolijk babbelend voorbij. Ik werd gelost als een beginneling`. RB vond meerdere malen lege ampullen, infuuszakken en gebruikte spuiten in de gemeenschappelijke toiketruimtes. De GC nam deze als

bewijsmateriaal in beslag. RB is ervan overtuigd dat dit alles deel uitmaakt van een groter, veel groter complot. Hij vermoedt dat ONCE (vroeger actief in het wielrennen, dus dat zegt genoeg) een belangrijke rol speelt. `Die zijn meedegenloos en nietsontziend, het is immers een blindenorganisatie! zegt hij met een vileine glimlach. In verder onderzoek wordt vermoedelijk ook het Vaticaan betrooken gezien de opvallende toename van ZA en vooral Argentijnse pelgrims. `We herinneren ons nog allemaal de WK finale van 78 waarin de Argentijnen schuimbekkend met bloeddoorlopen ogen NL de das omdeden` zegt RB, de huidige paus is Argentijn dus rarara...

Er wordt rekening gehouden met een enorme spin off. De 100e Nijmeegse Vierdaagse van 2016 is bij voorbaat verdacht en de komende Avondvierdaagses zijn zelfs niet zonder risico.

RB en MMverklaren beiden met de han dop het hart en de Jacobsschelp datzijzelf natuurlijk noit, echt nooit ook maarzullen denken aan doping of anderszins. Een stevige boterham met oindakaas, fruit, muesli en opz`n tijd een goede pils is voldoende zeggen ze in koor.

Hoe dan, doping of niet, de karavaan trekt verder en Santiago is nog ver.

Roeland

Ewout

Eigenlijk hebben we het altijd al geweten, maar nu is dus het bewijs geleverd: ook de wandelsport is doortrokken van de doping. Wat we altijd hebben gevreesd, blijkt nu inderdaad bewaarheid te worden. Is er dan niets meer heilig?

Dank aan de dappere onderzoekers RB en MM. Zij hebben het aangedurfd om deze beerput open te trekken. Welke onthullingen zullen er nu nog gaan volgen, nu het hek eenmaal van de dam is? De Camino-volgers houden het hart vast. Dit is nog maar het begin, zo valt te vrezen.

Gerard

Allemachtig, dat is een bepaald een schokkend bericht. En het getuigt van moed dat jullie de "omertà" durven te doorbreken. Worden jullie niet uitgekotst door de rest van het pelgrimspeloton? En hoe zit het met de ouwel en het wijwater die onderweg aan de (goed)gelovigen verstrekt worden? Zijn er al vrouwelijke pelgrims met hardnekkige baardgroei en een diepe basstem gesignaleerd?

Problemen te over, bijvoorbeeld: hoe lang is dit al aan de gang? Is er sectie gepleegd op het onthoofde lichaam van de H. Jacob toen dat uit het Heilige Land naar Santiago werd getransporteerd? En zijn nu alle uitgereikte diploma's en speldjes in één klap verdacht of zelfs ongeldig?

Tot slot: wie controleert de controleurs? Dat RB en MM (hun moed staat niet ter discussie) "met de hand op het hart" beweren nooit uit de pillenpot te hebben gesnoept, dat hebben we vaker gehoord, is et niet? "Qui s'excuse, s'accuse", zeggen de Fransen, "Wie zich verontschuldigt, beschuldigt zichzelf." Nou ja, wie van u zonder zonden is, werpe de eerste steen. En dat zal ik zeker niet doen, gezien mijn AFGEBROKEN