RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 15 naar Itero de la Vega 31km

We besloten ons zo vroeg mogelijk te laten brengen naar de route, dus om 6.30 ontbijt en een uur later op stap. Het wordt een prachtige dag, wolkeloos en een prachtige zonsopgang met heel lange schaduwen, ik moet dan aan mijn zus en nichtje denken, met net zulke foto's. Zij reizen morgen naar Porto voor hun tweede Camino (des Portugues), heel veel plezier meiden!! De natuur is adembenemend, deze dag lopen we over meerdere hoogvlaktes, geen struiken of bomen, wel bewerkte landbouwgrond met wuivende haver, rogge en zo meer. Bij slecht of juist heel warm weer moet het hier heel zwaar zijn maar wij hebben geluk, het kan niet op. De weergoden zijn ons al de hele tijd goed gezind.

We gaan als een raket, Marga is echt niet te houden. In Hontanas de inmiddels vertrouwde ochtendkoffie, even bijpraten met Gwen, sinds de start een 'vaste waarde'. Al vroeg zijn we in Castrojeriz en nemen we het ervan met een royale lunch met kaas, serrano ham em toebehoren, het wijntje laten we voor later.

Vol goede moed bestormen we nog een hoogvlakte voor onze eerste 30er. Een steile klim met dito afdaling. Ik zie het hellingbordje dat mijn zus vorig jaar fotografeerde toen ze noodgedwongen een week moest fietsen. Ook wij zien steeds meer blessures en prijzen ons gelukkig met onze superbenen (doping?). Op de top denk ik dat Marga wel zal wachten maar die loopt lekker verder, niet te houden!

Vandaag voor het eerst zijn we wat nerveus over een slaapplek, komt door gisteren. De eerste is completo maar 2km verder komen we in de hemel in een puike tent, met gezellige patio, grote waslijn en muziekje. Een peregrino heeft eigenlijk een fantastisch leven, wij zijn ons dat voortdurend bewust.

We zitten al weer met het etappeboek voor onze neus om de komende dagen in te delen, het oorspronkelijk schema wordt soms aangepast. We zijn op weg naar de helft.

Roeland

Reacties

Reacties

Annemiek

Dan komen jullie morgen langs Wilbert in de albergue in Villarmentero de Campos. Dat is na 23.6 km. Misschien slapen jullie er wel, anders even gedagzeggen? Het schijnt dat en beetje hippie-achtig rommelig sfeertje te hebben. Ik ben benieuwd, misschien lopen jullie er gauw vandaan!?

Ewout

Dopingcontroles tijdens de Camino, dat zou wat zijn. Wellicht gaat er dan een hele beerput open, en wordt het halve pelgrimspeloton naar huis gestuurd! Ik zal de Spaanse autoriteiten eens een tip geven. (Hebben jullie trouwens nog ergens een schimmige ontmoeting geregeld met een zekere dokter Fuentes?)

Marga heeft dus op de top niet enkel de punten voor het bergklassement gepakt, maar heeft haar inspanning doorgedreven! Met hoeveel voorsprong kwam ze uiteindelijk over de meet? Of heeft ze zich, na dit staaltje machtsvertoon, uiteindelijk toch weer laten inlopen?

Wij zijn gisteren (zaterdag dus) teruggekomen uit Denemarken. Zo'n dagje in de auto zitten leidt ook tot een zekere bewustzijnsvernauwing: je bent enkel nog bezig met de mijlpalen op de route (Flensburg, Hamburg, Bremen, Osnabrück), de afstanden op de borden, het moment waarop er getankt moet worden, de ravitaillering, et cetera. Ik houd daar wel van, die romantiek van de snelweg. Een heel andere romantiek dan die van de lopende pelgrim, maar het thema van het onderweg zijn is in elk geval iets gemeenschappelijks.

Maaike

Zo te lezen gaan jullie nog steeds als een 'tierelier'. Niet plat te krijgen dat inmiddels beruchte stel daar in Spanje. Erg knap hoe jullie het volhouden. Als ik nou een petje op zou hebben, dan zou ik hem voor jullie afgezet hebben en een diepe buiging gemaakt hebben. Ga zo door!

Marlijn

Ha Roeland en Marga,
Ik lees en leef heerlijk mee met jullie prachtige tocht! Zo leuk om jullie enthousiasme te voelen in de verhalen! Fijn dat jullie dit avontuur samen mogen beleven en jullie doen niet voor elkaar onder begrijp ik! Geniet verder daar en ondertussen gewoon de ene voet voor de andere blijven zetten!

Mirjam

Ha reizigers!!
Wat heerlijk om jullie verhalen te kunnen lezen en wat doen jullie het goed!! Keep on going!!!!
Wat een belevenissen he! Een de tocht is werkelijk prachtig! Vanuit Nederland blijven we lekker meegenieten en jullie verhalen lezen :-)
Geniet maar van deze bijzondere tocht en tot snel

dikke kus

Angeliene

Hoi fanatiekelingen. Ik ben door nalatigheid (lees andere bezigheden) nu pas door jullie avontuur heen gewandeld. Toch erg leuk om al jullie avonturen en foto's te bekijken. Ik wens jullie heel veel suc6 op jullie verdere reis en vooral; geniet ervan!

Henny Jansen

Hallo Roeland en Marga,
Wat een geweldige voettocht maken jullie. Fijn om dat samen te kunnen doen. De tijd in het jaar is prachtig. De lente betekent nieuw leven. Het wandeltempo geeft je alle gelegenheid te genieten van al dat moois. Hebben jullie ook leuke ontmoetingen onderweg? Spannend om ' s avonds naar een slaapplek te moeten uitkijken... Maar je ziet , er komt altijd een oplossing. Er zijn zoveel vriendelijke mensen!
Geniet van elke stap die jullie zetten. Succes.

René

Hoi Roeland en Marga, hebben jullie een schrijf pauze ingelast ? Ik zit elke avond met smart te wachten op een nieuw verhaal, maar ik heb nu 2 dagen niets te volgen. Zal vast z'N reden hebben. Tot gauw groeten René.

Gerard

Ha broer en zus,

Oef, dat was een hoop leeswerk na een weekje Duitsland. Ik ben weer helemaal op de hoogte van jullie wel en wee. Ik heb jullie berichten natuurlijk in chronologische volgorde gelezen en ik was stomverbaasd toen ik het woord "bus" in jullie verslagen las. "De bus naar Burgos", dat kan niet waar zijn, dacht ik. Roeland, die bij nul graden de Alpe d'Huez gefietst heeft, die samen met mij op één dag rond het IJsselmeer gereden is, die Marga zo gek heeft gekregen nachtmarathons te lopen: deze Roeland pakt de bus op de camino? Onmogelijk. Eerder zullen vissen in boomtoppen nestelen, eerder zal de zon in het westen opkomen, dan dat de Man van Staal en de Vrouw van Stortbeton een enkeltje Burgos kopen. Ik zag jullie in gedachten al achter het raampje van de bus naar buiten zitten staren, vol spijt en zelfverwijt de eindeloze meters tellend die jullie eigenlijk hadden willen lopen. Het bewijs is nu wel geleverd: een echte engelbewaarder leidt jullie weg en behoedt jullie voor beslissingen waar je achteraf spijt van had gekregen.

Al lezend kwam ik jullie aanzet tot een haiku tegen en ik heb me verstout als slotregel "de weg is het doel" aan te vullen. Zo beschrijf je het verderop zelf ook, Roel. Santiago is in naam het doel van jullie tocht, maar in het werkelijkheid gaat het om de tocht zelf. De Griekse dichter Kavafis (begin 20e eeuw) heeft over dit thema een prachtig gedicht geschreven, met de titel "Ithaka"; dat is het eiland waar Odysseus woonde. Ik kopieer het hieronder. Als je "Ithaka" vervangt door "Santiago", slaat het gedicht ook op jullie tocht.

Veel plezier op jullie verdere tocht en dikke knuffel,
Gerard


Ithaka

Als je op je tocht naar Ithaka vertrekt,
Smeek dat je weg heel lang mag zijn,
vol avonturen, vol ervaring.
De Laestrygonen en de Cyclopen,
en de toornige Poseidon moet je niet vrezen;
zulke wezens zul je nooit vinden op de weg,
als je denken hoog blijft, als een uitgelezen
bewogenheid je lichaam en je geest bezielt.
De Laestrygonen en de Cyclopen,
de woeste Poseidon zul je niet ontmoeten,
als je ze niet met je meedraagt in je ziel,
als je ziel ze niet voor je ogen plaatst.

Smeek dat je weg heel lang mag zijn.
Dat er vele zomerse morgens zullen zijn
waarop je, met wat een voldoening, wat een vreugde
zult binnengaan in voor het eerst aanschouwde havens;
en dat je moogt vertoeven in Phoenicische stapelplaatsen,
en daar goede waren kopen kunt,
parelmoer en koralen, amber en ebbehout,
en zinnestrelende parfums van elke soort,
zo overvloedig als je kunt zinnestrelende parfums;
en dat je naar veel steden in Egypte gaan moogt
om te leren en te leren van de wijzen.

Houd altijd Ithaka in je gedachten.
Daar aan te komen is je bestemming.
Maar overhaast de reis volstrekt niet.
Beter dat die vele jaren duren zal,
en dat je, oud al, landen zult op het eiland,
rijk met alles wat je onderweg hebt gewonnen,
niet verwachtend dat Ithaka je rijkdom geven zal.
Ithaka gaf je de mooie reis.
Zonder dat eiland was je niet op weg gegaan.
Verder heeft het je niets meer te geven.

En als je het armelijk vindt, Ithaka misleidde je niet.
Zo wijs als je bent geworden, met zoveel ervaring,
zul je al begrepen hebben wat Ithaka's betekenen.


K.P. Kavafis

Annelies en Paul

Ha lieve Roeland en Marga,

Ik heb jullie laatste berichten hardop aan Annelies voorgelezen, ik aan de keukentafel en zij aan het koken (tuurlijk) en zo waanden we ons alletwee in Spanje. Dankjewel! We hopen dat jullie zo kunnen blijven genieten als je tot nu toe hebt gedaan. We hebben ons met jullie verwonderd over allerhande, zoals bijvoorbeeld over de man met de bovenbeenprothese, voor wie ik blij was dat hij tenminste zijn onderbeen nog had! Ook hebben we ons huiswerk gedaan wat betreft het bezoek op 5 mei (wel moeten opzoeken) en de haiku..hopend op een bad (beetje plat misschien). Ga zo door! Liefs van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!