RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 1 de Pyreneeën over 25 km

25 april

De Pyreneen over.

De Camino Frances begint in St. Jean pied de Port, aan de voet van de Pyreneen. Daar komen meerdere pelgrimswegen uit Europa saman. Daarna heet de route zo. Eigenlijk heel gewoon en vanzelf zet je de eerste stappen...in bijna de verkeerde richting. Ik ging op mijn feilloze orientatievermogen af maar koos richting Parijs ...en dat is nog ver(der).

Helder weer, tintelfris, goed zicht en de Pyreneen doemen op. Gewoon beginnen en niet teveel denken. Vooraf hebben we na veel dubben besloten de oversteek in 1 dag te doen. Veel pelgrims onderweg, allemaal de eerste dag. We zijn nooit alleen, de route wijst zich echt vanzelf. Alle training betaalt zich uit, we gaan lekker. Uiteindelijk belanden we in de sneeuwresten en zien een enkele beer...Voorbij de Fr-Sp grens dalen we af naar Roncesvalles. De mega albergue is gehuisvest in een oud klooster met bijbehorende Gotische kerk, zelfs een toeristenattractie. We overnachten in een soort megastal voor peregrino's. We zijn allebei dik tevreden en blij met onze eerste pelgrimsdag.

Maaike

Het begin is gemaakt en het klinkt positief! Veel succes met de avontuurlijke dagen die nog gaan volgen!

Julia

Lekker hoor! Een goed begin dus!

Marjan van Lunteren

Ik ga met jullie mee op reis. In gedachten dan! Volg met plezier jullie vorderingen.

Gerard

Ik zie dat je mij niet nodig hebt om de verkeerde weg te kiezen. Gelukkig kwam je daarachter voordat de Eiffeltoren in beeld kwam! Fijn dat de eerste dag zo lekker ging. "You'll never walk alone" is in alle opzichten van toepassing op jullie tocht.

Annemiek

Ik keek al reikhalzend uit naar het eerste verslag op jullie blog. Fijn dat jullie mooi zicht hadden op de Pyreneeën, wij liepen er vorig jaar met dikke mist. De kop is eraf, de eerste zware dag is gedaan. Kijken waar jullie vanavond onderdak vinden.

Ewout

Op de eerste dag meteen de Pyreneeën over, toe maar. Een bergetappe aan het begin, dan is het klassement meteen gemaakt.

Die beren kijken zeker niet meer op of om als er een pelgrim langskomt? Die zullen inmiddels ook wel wat gewend zijn.

Over dat verkeerd lopen: hebben jullie eigenlijk een GPS-ontvanger? Of doet een echte pelgrim daar niet aan?

Fijn dat de eerste dag zo goed is verlopen! Het moet wel een heerlijk gevoel zijn dat de kop eraf is!