RoelandenMargaopdeCamino.reismee.nl

dag 28 naar O Cebreiro 28km

Een dag met 2 gezichten. De eerste 20km liepen we door een oplopend dal met een landweggetje, een bijna verlaten provinciale weg en een snelweg. Het dal vormt de enig mogelijke corridor van provincie Leon naar Galicie. Wie weet trouwens de uitdrukking 'er gallisch van worden' vandaan komt? Ik niet.

We lopen al een paar dagen heel lekker dus besloten door te stoten naar O Cebreiro, ook een mooie plaatsnaam trouwens. Het heeft een lange peregrino historie en volgens ons gidsje komen hier alle elementen samen: nattuur, historie, religie en seculariteit, hedendaags toerisme en een mystieke sfeer. Het moet gezegd, onze 'pelgrimstocht' heeft nog maar weinig te maken met de oorspronkelijke motieven van monniken op sandalen, zonder supersonische rugzak, gidsen, een overvloed aan voorzieningen en als dat nodig is bagagevervoer. Er worden vanavond busjes vol afgeleverd. Wij sjouwen onze hele handel samen met ons mee. Alles in 2 zakken, soms is die ook best zwaar hoor, gewoon niet aan denken.

De klim is zwaar maar prachtig. We verbazen ons telkens over zoveel power, wilskracht en uithoudingsvermogen, dat is zo lekker. O Cebreiro is echt leuk, fijne Albergue, leuke bar en gezellig restaurant, wat een leven! Ik bel ff met zus Annemieke, plotseling zo'n zin in. Ze kwam vandaag in Santiago vanuit Porto en loopt door naar Finistere. Ze maken het goed, fijn!

O ja, nog 1 dingetje, de paus was helemaal niet op 8 mei 85 in NL, dat wasa 11-05 .Wat gebeurde er op 22 mei 2015?

Roeland

Ewout

Op 22 mei 2015 liepen Roeland en Marga naar O Cebreiro. Ik vermoed dat je daar op doelt? (Geintje hoor.)

Overgenomen van etymologiebank.nl:

gallisch bn. ‘kregelig’
Nnl. (barg.) gallisj ‘misselijk’ [voor 1940; Moormann], gallisch ‘knorrig, kregelig’ [1984; van Dale HN].
Ontleend aan West-Jiddisch challisj ‘misselijk’ < Hebreeuws ?all?š ‘zwak’. Volgens Endt 1972 zou het gaan om een speelse vervorming van geil, met de bijgedachte aan de Gallische haan, het symbool van Frankrijk; volgens Endt 1974 gaat het echter om een “uit joodse mond opgevangen en verkeerd geduid” challisj ‘misselijk, naar’. De verklaring dat gallisch hetzelfde woord zou zijn als Gallisch ‘uit Gallië, Frans’, dat een negatieve bijklank heeft gekregen, is in ieder geval pseudo-etymologie; de schrijfwijze met -sch zou met deze associatie kunnen samenhangen, maar is wel gebruikelijk voor woorden uit het Jiddisch en Hebreeuws.

(In de gekopieerde tekst is cursivering etc. verloren gegaan. Daardoor is de tekst wat lastiger leesbaar.)

Zo, weer wat geleerd!

Ziska

Marga , de laatste sacred dance ochtend van dit seizoen.
Je moet de groeten van allen hebben, vol bewondering dat jullie al zo ver gewandeld zijn. We gaan er vanuit dat jullie deze intense tocht samen zullen volbrengen! Lieve groeten Ziska

Gerard

Broer Ewout was me voor met zijn uitleg van de uitdrukking "ergens Gallisch van worden". Ik kende de verklaring van de uitdrukking ook niet, en ben op dezelfde site gekomen. Wat zouden we zijn zonder google, onze beste vriend?

Jullie worden tot nu toe relatief gevrijwaard van narigheid met blessures enzo. Ik lees af en toe wat over 's nachts opspelende knieën, maar het lijkt allemaal mee te vallen. Terecht zijn jullie trots dat jullie als slakken (vergeef me de vergelijking) met jullie hele hebben en houden op je rug van A naar B lopen en niet als luxepaardjes jullie bagage laten vervoeren. Maar denk je eens in hoe Romeinse legioensoldaten dat vroeger deden. Die hadden 40 (veertig!) kilo bagage op hun rug, en liepen 40 km. per dag. En na aankomst geen koel bier! Nee, eerst een kamp opslaan, gracht graven, palissade in de grond slaan en dan wat balkenbrij met kniertjes naar binnen duwen. Volgende ochtend eerst het kamp afbreken, palen uit de grond trekken en op een kar laden en dan weer verder. Wat bezielde die lui toch? Wonen ze in het mooiste land ter wereld, en moeten ze zo nodig onze moerasdelta gaan veroveren.

Ik ben wel razend benieuwd wat er op 22 mei 2015 gebeurde. Kun je een hint geven? Hebben jullie een ansichtkaart of whats-app van de paus gehad?